A A A

W tym roku szkolnym, po 3 latach przerwy, rozpoczęliśmy ponownie starania o uzyskanie międzynarodowego certyfikatu Zielonej Flagi, tj. wyróżnienia przyznawanego szkołom na całym świecie za prowadzone przez nie działania proekologiczne. W swoich działaniach będziemy się kierowali metodologią 7 KROKÓW. Na początek uformowała się grupa robocza, która przeprowadziła początkowy audyt ekologiczny. Na podstawie jego wyników wybraliśmy 2 tematy przewodnie – Bioróżnorodność i Odpady. Obecnie trwają prace nad stworzeniem planu działań wg. którego będziemy realizować tematy przewodnie. W większości przypadków planowane działania są kontynuacją działań podjętych w poprzednich latach szkolnych. Trwają również prace nad opracowaniem kodeksu ekologicznego, który będzie zawierał hasła przyświecające naszym działaniom. Nasz plan działań jest zintegrowany z programem nauczania i uwzględnia współpracę z wieloma partnerami zewnętrznymi i jego promocję. Na zakończenie przeprowadzimy końcowy audyt ekologiczny.Na realizację planu mamy czas do końca roku szkolnego. Termin złożenia aplikacji wraz z dokumentacją zdjęciową upływa 10 lipca, a jego ocena będzie trwała do 20 września 2016r.

Małgorzata Świderska

robot z odpadow 4 20170310 1305893917Dnia 3.12.2015r. w klasie „0” odbyły się warsztaty budowy robotów z odpadów pod hasłem „zamiast wyrzucić zrób coś fajnego”.
Warsztaty poprowadziły uczennice klasy 4a: Lena Kornas, Kornelia Jaworska, Karolina Jończyk oraz Paulina Misyło pod kierunkiem pani Martyny Burcz. Uczennice przygotowały się do zajęć bardzo solidnie. Dziewczęta opracowały projekty robotów i zorganizowały zbiórkę odpadów, z których następnie bardzo sprawnie wykonały roboty z dziećmi. Wszyscy bardzo dobrze się bawili, nauczyli się wiele od siebie, ale przede wszystkim młodsze dzieci zobaczyły, jak można wykorzystać odpady:).

Martyna Burcz

W szkole „zaiskrzyło”!

    w szkole zaiskrzyo 23 20170310 1517450530 Czwartego i piątego listopada nasza szkoła została naelektryzowana i „zelektryzowana” dużą dawką informacji na temat elektrostatyki i prądu elektrycznego. Stało się to za sprawą Pana Mariusza z „Akademii Nauki” z Olsztyna, który już od pięciu lat nas corocznie gości w naszej szkole. Tym razem robił błyskawice za pomocą maszyny elektrostatycznej, zdradził tajemnice różdżki ebonitowej i jak za jej pomocą wprawić w ruch puszkę aluminiową. Pomógł odpowiedzieć na wiele pytań, np.: dlaczego czasem włosy stają nam dęba, dlaczego czasami „iskrzymy”, co to jest wiaterek jonowy i czy jest bezpieczny, dlaczego potarty swetrem balon trzyma się sufitu i długo nie chce się od niego „oderwać”?. Na te i inne pytania Pan Mariusz odpowiadał cierpliwie z właściwym sobie poczuciem humoru przy wykorzystaniu różnych dziwnych dla nas urządzeń. Wprowadził w tajniki elektrostatyki zwracając przy tym uwagę, że z prądem nie ma żartów! Sumiennie przeszkolił wszystkich w zakresie bezpiecznego zachowania się podczas burzy z wyładowaniami elektrycznymi.

   Zajęcia z Panem Mariuszem spotykają się zawsze z bardzo dużym zainteresowaniem uczestników i pozostają długo w pamięci, a przekazana przez Niego wiedza pozwala wyjaśnić wiele zagadek otaczającego nas świata.

Małgorzata Świderska

„Pola tętniące życiem” w Jonkowie

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Jonkowie wzięli udział w zajęciach przyrodniczych pt. „Pola tętniące życiem” w ramach kampanii na rzecz ochrony różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym dofinansowanym przez Islandię, Liechtenstein oraz Norwegię w ramach funduszy EOG poprowadzonych przez animatora projektu panią Justynę Cilulko – Dołęga. Celem zajęć było podniesienie świadomości uczniów dotyczącej wartości przyrodniczej terenów rolniczych Polski oraz zachęcenie do podejmowanie działań prowadzących do jej zachowania. Uczniowie poznali różne gatunki zwierząt związanych z terenami rolniczymi oraz ich znaczenie w przyrodzie. Ich uwaga została zwrócona także na ogromną rolę, jaką w zachowaniu bioróżnorodności odgrywają śródpolne miedze i oczka wodne. Poznali także nieszkodliwe dla przyrody sposoby gospodarowania.

Małgorzata Świderska

Z CHEMIĄ ZA PAN BRAT

Po raz drugi w naszej szkole gościli chemicy z Centrum Chemii w Małej Skali z Torunia. Tym razem uczniowie podczas zajęć warsztatowych poznali właściwości substancji mającej zastosowanie w pampersach - w postaci suchej z powodzeniem mogącej zastąpić śnieg, zaś w pieluszce wchłaniającej nadmiar wilgoci i dającej użytkownikowi poczucie komfortu. Uczniowie zgłębili tajniki reakcji gwałtownego łączenia substancji z tlenem, które kończyły się efektownymi błyskami ognia. W drugiej części zajęcia odbyły się na dużej sali i miały charakter pokazowy, choć i w nich brali udział uczniowie. Niepozorna bazuka „strzelająca” powietrzem wywoływała salwy śmiechu i znalazła wielu śmiałków chętnie służących jej za cel. W nastrój naukowej niesamowitości wprowadziły obserwatorów gwałtowne reakcje zachodzące w szklanych kolbach. Ale doświadczenie, które chemicy zafundowali na koniec pokazu było naprawdę wybuchowe – balon wypełniony metanem zbliżony do płomienia wybuchł tak głośno i gwałtownie, że wszyscy podskoczyli na swoich miejscach i dopiero po chwili byli w stanie wyrazić swoje zaskoczenie pomieszane ze śmiechem.

Małgorzata Świderska