"Festiwal Nauki – Badamy i odkrywamy przyrodę nieożywioną" w naszej szkole odbył się 22 października w ramach wojewódzkiego konkursu organizowanego przez Olsztyńskie Centrum Edukacji Ekologicznej przy WMODN w Olsztynie i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Mottem przewodnim konkursu stały się słowa Alberta Einsteina: „Wpatrz się głęboko,głęboko w przyrodę, a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz”.

Wzięła w nim udział cała społeczność szkolna.

Przygotowania trwały miesiąc. Rozpoczęły się w połowie września. Zainicjowane zostały losowaniem przez wychowawców kartek z nazwami elementów przyrody nieożywionej. Po czym zaczęło się przeglądanie literatury fachowej, poradników, stron internetowych, konsultacje z nauczycielem przyrody i fachowcami w dziedzinie ochrony wód, dyskusje. Klasy II odbyły wycieczkę do oczyszczalni ścieków w Jonkowie. Wychowawcy klas I pracowali wraz z uczniami i ich rodzicami całe popołudnie nad wykonaniem swego zadania. Klasa VI nawiązała współpracę z nauczycielem chemii, panią Agnieszką Kabała i uczniami klas trzecich Gimnazjum. Uczniowie klasy VI b i klas pierwszych współpracowali z nauczycielem informatyki przygotowując prezentację multimedialną. Uczeń klasy IV doskonalił obsługę mikroskopu.

Festiwal trwał tylko 2 godziny, ale ilość informacji, która została przekazana była ogromna.

Prezentację przyrody nieożywionej rozpoczęła klasa VIa przedstawiając podstawowe informacje na temat minerałów. Wskazali na różną ich twardość wykorzystując skalę Mohsa. Zademonstrowali minerały wykorzystywane do wyrobu biżuterii i detali ozdabiających mieszkania. Zaproszone przez nich uczennice Gimnazjum przeprowadziły doświadczenie pokazujące, jak można wyhodować kryształy siarczanu. Zapoznały wszystkich z profesjonalnym sprzętem laboratoryjnym i przeszkoliły 2 uczennice klas IV. Klasa VIb wykorzystując prezentację multimedialną zapoznała nas z genezą skał, ich podziałem i przykładami.

Klasy II przebrane za kropelki wody przedstawiły historię życia kropli deszczu i zademonstrowały filtr do oczyszczania wody. Wprowadziły wszystkich w radosny nastrój śpiewając piosenkę „Cicha wody brzegi rwie”. Klasa IVb dodała do tego diagram przedstawiający skład wody morskiej, rozmieszczenie wód na Ziemi oraz model rzeki. Zaprezentowali również przedstawiciela organizmów wodnych – mikroskopijnego drapieżnika pantofelka oraz mikroskop, za pomocą którego można go obserwować.

Klasy III przebrały się za cirrusy, cumulusy, stratusy oraz tornada, bryzy, tajfuny i biegając, wyjąc i potrząsając rozwichrzonymi włosami przedstawiły się pokazując na co je stać. Vb do wiadomości o powietrzu dodała metaplan przedstawiający właściwości powietrza oraz doświadczenia z nimi związane.

Klasa Va wykonała ze styropianu model profilu gleby bielicowej i za jego pomocą przedstawili właściwości gleby i jej genezę. Na mapie Polski wskazali rozmieszczenie podstawowych typów gleb. Zwrócili również uwagę na przyczyny degradacji gleb i sposoby ich ochrony.

Klasy I zaprezentowały stroje kosmonautów oraz statek kosmiczny wykonany z odpadów, którym „odbyły” podróż do krańców Wszechświata. Relacjonując swoją wyprawę wykorzystali krótki film o naszej galaktyce. Natomiast uczniowie klasy IVa przebrani za planety stworzyli ruchomy model układu słonecznego opowiadając przy tym o jego planetach. Przedstawianiu kosmosu prze te klasy towarzyszyła muzyka Jean Michel Jarre z płyty „Chronologie”.

Na zakończenie festiwalu każdy mógł podejść do stoisk klasowych obejrzeć zgromadzone tam eksponaty minerałów i skał, zbadać twardość minerałów, wziąć udział w doświadczeniach, obserwować pod mikroskopem pantofelka.

Przedstawione przez uczniów efekty pracy uzmysłowiły wszystkim czym naprawdę jest przyroda nieożywiona i jak ważną rolę odgrywa ona dla wszystkich organizmów żywych i gospodarki człowieka. Różne sposoby przedstawiania informacji, a szczególnie doświadczenia i zabawa, pozwoliły na łatwiejsze przyswojenie informacji i uwrażliwienie na piękno przyrody. Na festiwalu podjęto również tematykę racjonalnego wykorzystania zasobów przyrody i sposobów jej ochrony. Zmotywowało to uczniów do większego zaangażowania się w działania ekologiczne szkoły.

 

Festiwal stał się również inspiracją do kolejnych spotkań z przyrodą nieożywioną.

 

Małgorzata Świderska