A A A

W piątkowy wieczór, 22 lutego, uczniowie klas czwartych wraz z grupką uczniów z Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie i opiekunami wzięli udział w ogólnopolskiej akcji „Noc Sów”. Tę czarowną noc rozpoczęły warsztaty poprowadzone przez Panią Paulinę Rutkowską z Nadleśnictwa Kudypy. Uczestnicy poznali gatunki sów zamieszkujące Polskę, począwszy od największej sowy – puchacza zwyczajnego a kończąc na malutkiej sóweczce zwyczajnej. Poznali ich biologie, metody badań i ochrony oraz dowiedzieli się, jak były postrzegane sowy w naszej kulturze, odkryli tajemnicę hipnotyzujących oczu, bezszelestnych lotów i odgłosów rodem z horroru…

Na koniec spotkania w szkole Pani Paulina przeprowadziła konkurs dotyczący znajomości sów, a jego zwycięzcy zostali obdarowani nagrodami.

Około godziny dziewiętnastej przyjechali rodzice uczniów i zawieźli wszystkich do lasu w pobliżu rezerwatu „Kamienna Góra” na nocne nasłuchy, bo luty i marzec to najbardziej aktywny okres w roku dla większości polskich sów. To właśnie wtedy rozpoczyna się ich okres godowy. Wszyscy w ciszy i skupieniu ruszyli w głąb lasu na spotkanie z sowami. Pierwsze wabienie zakończyło się fiaskiem, ale za to drugie… Nagle nad naszymi głowami rozległy się pohukiwania sowy i po oświetleniu drzew dostrzegliśmy go – puszczyka zwyczajnego. Wyglądał przepięknie na tle rozgwieżdżonego nieba! Niegdyś dostrzegano w nim zwiastuna śmierci… Współcześnie jest symbolem wiedzy i mądrości. Jak dotąd to najbardziej rozprzestrzeniony na obszarze Polski gatunek sowy, ale za to bardzo skryty i tajemniczy.

Akcja „Noc Sów” dostarczyła uczestnikom wielu niezapomnianych wrażeń - spotkanie oko w oko z puszczykiem i spacer po lesie w mroźną rozgwieżdżoną noc okazały się bardziej pasjonujące niż oczekiwaliśmy.

                                                                                                                             Małgorzata Świderska

tn dsc05482 20190102 157668174519 grudnia uczniowie klas VI - VIII spotkali się po raz kolejny ze swoim dobrym znajomym - Panem Pytalskim z Akademii Nauki w Olsztynie. Tym razem Pan Mariusz wprowadził uczestników warsztatów w tajniki światła i kolorów. Podczas kilkunastu eksperymentów dowiedzili się na czym polega rozszczepienie światła i zobaczyli tego efekty, do czego prowadzi zabawa z kolorami. Poznali również zasadę działania peryskopu i laseru, co to jest światło stroboskopowe, podczerwień i ultrafiolet, zobaczyli świat oczami muchy i karalucha. A na koniec ulegli iluzjom optycznym...

Emocje towarzyszące zajęciom były duże, zainteresowanie jak zwykle ogromne, dyskusje na temat światła i kolorów przedłużyły się na czas przerwy... Za rok znowu spotkamy się z Panem Pytalskim i znowu wspólnie będzie poznawać tajemnice otaczającego nas świata.

                                                                                                                                   Małgorzata Świderska

GALERIA ZDJĘĆ

 

tn 20180928 121041 20181015 157065643128 września klasy drugie i zerówka pojechały do Arboretum w Kudypach

Najpierw idąc przez las musiały odszukać polanę, na której czekało na nich ognisko. Dzieci upiekły sobie kiełbaskę, chlebek, bułki  a nawet pianki. Zjadły też słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców. Po wspólnych zabawach,  udaliśmy się do Arboretum na lekcję przyrody w terenie. Poznaliśmy różne rośliny, niektóre nawet mogliśmy spróbować.  Rozpoznawaliśmy niektóre drzewa. Dowiedzieliśmy się naprawdę wielu ciekawych rzeczy.

Dzieci były zadowolone, choć nieco zmęczone. To był dość długi spacer...

                                                                                                                                Beata Giak

GALERIA ZDJĘĆ

W marcu uczniowie naszej szkoły wzięli udział w XI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Nauk Przyrodniczych „Świetlik”. Zadaniem uczniów było rozwiązanie testu, którego formuła nastawiona jest na pokazanie dzieciom, że oprócz wiedzy teoretycznej, niezwykle istotna jest umiejętność logicznego rozumowania, przeprowadzania wywodów, które są charakterystyczne dla świata nauki. Ale żeby go rozwiązać należało najpierw wykonać kilka doświadczeń.

Oto wyniki konkursu:

                         Tytuł laureata pierwszego miejsca uzyskali:

                                           Tomasz Dulczewski, kl. Ia

                                          Marek Kiczkajło, kl. Ia

                                           Łucja Dawcewicz, kl. IIIc

                       Tytuł laureata drugiego miejsca uzyskali:

                                           Dorota Kalinowska, kl. Ib

                                            Antonina Kempa, kl. Ib

                                            Antoni Masłowski, kl. Ib

                     Wyróżnienia za zajęcie trzeciego miejsca otrzymali:

                                           Emilia Aleksandrzak, kl. Ib

                                           Natasza Bogdanowicz, kl. Ia

                                           Nikola Hojda, kl. Ia

                                           Zofia Kędzierzawska, kl. Ia

                                           Antoni Surowiński, kl. Ia

                                           Nadia Szukiewicz, kl. Ia

                                           Monika Szyszko, kl. Ia

                                           Karolina Kabała, kl. VIb

                                                                                    Gratulujemy!

                                                                                                                          Małgorzata Świderska

tn p1100874 20180508 179907645727 kwietnia uczniowie klas V – VII spotkali się już po raz kolejny z chemią w małej skali. Klasy piąte identyfikowały tlen ogrzewając manganian (VII) potasu oraz badali pojemność wodną poliakrylanu sodu poznając tym zjawisko absorpcji. Klasy szóste też identyfikowały tlen i dodatkowo wodór działając magnezem na roztwór kwasu oraz działali wodą utlenioną na roztwór manganianu (VII) potasu. Na wyższy stopień wtajemniczenia weszli uczniowie klas siódmych, jako że ich przedmiotem nauczania jest w tym roku chemia. Po przeprowadzeniu destylacji poprzez ogrzewanie mieszaniny alkoholu z atramentem wykrywali środowisko (odczyn pH). W tym celu musieli działać stężonym kwasem siarkowym (VI) na chlorek sodu. Po ekscytujących zajęciach laboratoryjnych przyszła pora na efekty specjalne. Jako że potrzebna była do tego większa przestrzeń uczniowie poznali je na sali gimnastycznej. Mimo że były dość niebezpieczne ochotników nie brakowało. Pod czujnym okiem chemików z Torunia płonęły ręce, wybuchł wodór i strzelano do widowni z powietrznej bazooki.

                                                                                                                                                                              Małgorzata Świderska

GALERIA ZDJĘĆ