A A A

W dniach 20-27.05.2019r. 17 osobowa grupa naszych uczniów wraz z 16 uczniami z Sophie-Scholl-Schule z Georgsmarienhütte i opiekunami realizowała projekt „ Poznajmy się. Podobieństwa i różnice Niemcy-Polacy” dofinansowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży.

Dla wszystkich uczestników był to czas niezwykle intensywnie spędzony, obfitujący w wiele wrażeń i nowych doświadczeń.

Oto relacje uczestników.

Poniedziałek 20 maja 2019r.

Dnia 20.05.2019 około godziny 9.00 grupa polska z klasy VII a i VII b ze Szkoły Podstawowej w Jonkowie z opiekunami pojechała na lotnisko w Szymanach, aby odebrać koleżanki i kolegów z Niemiec . Przylot był opóźniony około 1 godziny. Po wylądowaniu samolotu przywitaliśmy naszych gości chlebem, zapoznaliśmy się, po czym ruszyliśmy w drogę powrotną do Olsztyna. W autobusie było bardzo śmiesznie, choć niemiecka strona nie była zbyt rozmowna . Gdy dotarliśmy na miejsce, pomogliśmy gościom przy zakwaterowaniu. Następnie udaliśmy się do Stółówki Warmińskiej na wspólny pyszny obiad. W menu była zupa grzybowa lub grochowa i schabowy z ziemniakami. Po obiedzie spacerowaliśmy po najbliższej okolicy, pożegnaliśmy się i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Z dworca w Jonkowie rozeszliśmy się do domów pełni wrażeń i nie mogący doczekać się jutra .

Karolina Jończyk

Wtorek 21 maja 2019r.

We wtorek przywitaliśmy naszych gości na apelu. Dostaliśmy od nich prezent w postaci długopisu i świeczki w kształcie białej róży. Następnie dobraliśmy się w pary Polak i Niemiec. Potem poszliśmy do sali 27, w której odbywały się zabawy integracyjne i robienie gofrów. Gdy wszyscy zjedli gofry i zadzwonił dzwonek , poszliśmy do sali numer 14, gdzie uczyliśmy naszych języka polskiego. Poznali takie zwroty jak: „nazywam się…”, „jak się nazywasz?”. Stworzyliśmy nasze własne postacie z kolorowego papieru, co ułatwiło naukę polskich nazw kolorów. Po skończonych zajęcia poszliśmy na stołówkę na obiad. Następnie udaliśmy się do urzędu gminy, gdzie przyjął nas wójt gminy Wojciech Giecko. Po zakończeniu wizyty poszliśmy na Jonkowskie Błonia. Podzieliliśmy się na dwie grupy i zaczęliśmy grę w podchody. Po udanej zabawie odprowadziliśmy naszych gości na przystanek PKP i tam się z nimi pożegnaliśmy.

Kamil Lewandowski

Środa 22 maja 2019r.

W środę 22 maja o godz. 8.10 udaliśmy się na stację Jonkowie i pojechaliśmy pociągiem do Olsztyna. W Olsztynie dołączyła do nas grupa niemiecka i wyruszyliśmy na Zamek Kapituły Warmińskiej. Na miejscu uczestniczyliśmy w warsztatach rycerskich, gdzie poznaliśmy rodzaje broni oraz zbroi w średniowieczu. Następnie zwiedzaliśmy z przewodnikiem komnaty zamku. Kolejnym punktem było zwiedzanie starówki olsztyńskiej. Potem zjedliśmy obiad w Pizzerii. Na koniec dnia mieliśmy czas wolny na plaży miejskiej gdzie m.in. graliśmy w koszykówkę, siatkówkę, rozmawialiśmy. Zmęczenie, pełni wrażeń późnym popołudniem wróciliśmy do domów.

Kinga Karwacka

Czwartek 23 maja 2019 r.

Czwartego dnia pobytu w Polsce grupy niemieckiej o godzinie 6:30 wyjechaliśmy autokarem do Olsztyna. Odebraliśmy gości i wspólnie wyruszyliśmy na wycieczkę. Pierwszym miejscem zwiedzania był Obóz Koncentracyjny w Sztutowie. Przewodnik opowiadał mam historię tego miejsca. Ku pamięci zmarłych złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze w pomieszczeniu, gdzie było krematorium. Po zwiedzaniu pojechaliśmy do Mikoszewa na obiad. Potem odwiedziliśmy Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku. Zobaczyliśmy jak żyło się w czasach komunizmu, jakie były samochody i sprzęty domowego użytku. Nasi goście dzięki zestawom słuchowym z tłumaczeniem rozumieli przewodnika. Później spędziliśmy czas na Starym Mieście, gdzie mogliśmy kupić sobie pamiątki i zjeść lody. W drodze powrotnej było bardzo wesoło, ponieważ wspólnie śpiewaliśmy różnojęzyczne piosenki. O godzinie 22:00 po odwiezieniu gości do hotelu, wróciliśmy do Jonkowa.

Urszula Horn, klasa 7b

Piątek 24 maja 2019r.

Około godziny 11 do Jonkowa przyjechała grupa niemiecka. Podzieliliśmy się na dwie grupy. Część z nas poszła uczyć się tańców i przyśpiewek warmińskich, a część robić obrazki z drzewkami. Później się zamieniliśmy. Trwało to dwie godziny.

Następnie udaliśmy się na obiad, a potem na salę gimnastyczną, gdzie część z nas uczestniczyła w różnych zawodach sportowych. Tam też byliśmy prawie dwie godziny. Dalej mieliśmy robić graffiti na ścianie szkoły, ale na początek musieliśmy zrobić szkice. Kiedy już je zrobiliśmy, ubraliśmy się w foliowe płaszczyki przeciwdeszczowe i rękawiczki, żeby się nie ubrudzić. Najpierw namalowaliśmy kolorowe tło.

Później zrobiliśmy kanapki i wspólnie je zjedliśmy. Potem była dyskoteka na górnym korytarzu, ale już po upływie pół godziny część z nas musiała iść dalej robić graffiti – malować farbą swoje imiona. Jakąś godzinę później dyskoteka się skończyła i wszyscy poszli kończyć swoje dzieła, albo wrócili do domów. Niedługo potem grupa niemiecka pojechała z powrotem do Olsztyna.

Agata Segień.

Sobota 25 maja 2019r.

W sobotę (25.05.2019) pojechaliśmy na wycieczkę do Mamarek i Giżycka. W Mamerkach znajdują się bunkry Wehrmachtu.

W bunkrach było ciekawie. Kiedy weszliśmy do środka, od razu można było poczuć lekki chłód niewielki zapach wilgoci unoszący się w powietrzu. Kiedy pokonaliśmy schody, zobaczyliśmy pierwsze pomieszczenie z manekinami żołnierzy III Rzeszy. Było wyraźnie widać wilgoć na podłodze, ścianach i suficie, który jest prawie niezniszczalny. Następnie zwiedzaliśmy puste pomieszczenia, w których czuć było nieprzyjemną atmosferę, związaną z dawnym imperium niemieckim. Przechodziliśmy również przez ciemny, wąski i mokry tunel. Mogliśmy również zobaczyć gigantyczny bunkier, który wytrzymał niejedną bombę. Nie było tam atrakcji, ani żadnych zabytków, ale powietrze było podobne do poprzednich miejsc. Na koniec zwiedziliśmy muzeum, w którym było wiele atrakcji i ciekawostek, np. replikę pomieszczenia Bursztynowej Komnaty, makieta bitwy o Stalingrad i bitwy pod Kurskiem.

Następnie pojechaliśmy doi Giżycka, gdzie pływaliśmy statkiem po jeziorze Dargin.   Na statku mogliśmy podziwiać niezwykłe i fascynujące widoki. Przyjemny, chłodny wiatr powiewał na zewnątrz, a środku pyszny aromat jedzenia, które przygotowano dla nas na statku.

Powrotną drogę spędziliśmy w miłej i zabawnej atmosferze. W Olsztynie nasi goście wysiedli i udali się do hostelu, a my wróciliśmy do Jonkowa.

Amelia Bałazy

Niedziela 26 maja 2019r.

Po wielu wspólnych atrakcjach nadeszła niedziela. Tego dnia młodzież niemiecka gościła w naszych domach oraz poznawała ciekawe miejsca naszego regionu.

Część z nas robiła zakupy w Galerii Warmińskiej, inni postawili na ruch i odwiedzili słynny olsztyński Park Trampolin 7 Jump Street. Zwolennicy zabaw wodnych spędzili ten czas na basenie.

Podczas spotkania wiele rozmawialiśmy, poznawaliśmy siebie nawzajem. Po tych niezmiernie wyczerpujących wydarzeniach zabraliśmy naszych przyjaciół na Jonkowskie Błonia. Tam również czekała na nas niespodzianka. Rodzice przygotowali ognisko i zastawili stoły smakołykami.

W tak miłej atmosferze czas płynął bardzo szybko. Nadszedł wieczór i musieliśmy pożegnać naszych niemieckich rówieśników. Wspólnie z rodzicami odwieźliśmy gości do hostelu w Olsztynie.

Lena Kornas

Poniedziałek 27 maja 2019r.

W poniedziałek 27 maja pojechaliśmy do Olsztyna po grupę niemiecką. Pomogliśmy spakować ich bagaże do autokaru i pojechaliśmy na lotnisko w Szymanach. Podczas podróży w autokarze było bardzo cicho. Na lotnisku wykonaliśmy zdjęcia grupowe i pożegnaliśmy się. Nasi nowi koledzy i koleżanki odlecieli do siebie a my autokarem wróciliśmy do Jonkowa.

Szymon Pawelecz

Pod tym adresem można poczytać relacje grupy niemieckiej https://schuelerbegegnung.wordpress.com/polen-2019/